Monday, January 9, 2012

Lahirnya Seorang Puteri.. (bhg-2)

(sambungan episod 1...)

then lebih kurang pkl 9.35pm mcm tu dapat lg satu mesej yg wat lg berdebar2..." dh nak bersalin dh. tunggu kat luar". kelam kabut aku lari panjat tangga hospital ke wat bersalin. aku tipon mak kat rumah cakap yanti dh nak bersalin. Diorg pun dtg gak. Tp aku tunggu smp pkl 10, no news@update. Hmm… ape la jd kat dalam sn tu ek. Yassin dh 2-3kali ulang baca. Sbb mcm lama lg nk kn tunggu, aku suh mak blk dulu, tunggu sorg2 kt situ.

Xlama pastu pkl 10.40pm, nurse klua panggil aku suh msk dlam, wife dh nk bersalin. Bermula la detik paling sejarah yg cemas xpenah aku rasa sebelum ni. Smp kt labor room, aku nmpk wife aku atas katil tgh push nk kluakan baby. Aku kuat kan semangat aku walaupun aku ni mmg alah ngn darah, xleh tgk nnt pitam. Aku pegang tangan dia, cuba bg semangat n tenangkan dia. Rasanya tu sj yg aku lbh buat, aku clueless. Xtau nk wat apa lg dh.

Huh, seksa sungguh tgk org bersalin ni. Rasa mcm tgh tgk live org operate wat surgery. Nurse suruh push2, tp dah puluh kali try tp xklua2 gak. “alaaa, kamu salah teran ni, tp dh betul dh. Try push balik. Td baby dh klua skit, skg dh masuk blik” tak tau brp kali ayat tu aku dengar. Nk push mcmn lg? smp dh merah2 nk klua darah kot telinga dh aku tgk wife aku push. Apa lg yg xbetul? Aduhh. Aku buntu lg…"yantie, baby xleh lama2 kat dlm nim nnt dia lemas. xelok utk baby ni" huuuuu~~ lg cuak bl nurse ckp mcm ni. adeiii..

“Yantie, kumpul tenaga dulu, bila dh sakit betul2, br teran kuat2.” Aku rasa wife aku wat sebijik mcm nurse tu ckp, tp still xleh gak. Dh lebih 45minit kt dlm tu… ikut kan doctor dh nk operate. Aku tgk muka wife aku dh mmg xlarat, abih kederat dh. Xpenah lg tgk muka dia smp tahap tu. Puas aku berdoa dlm hati utk permudahkan process ni, tp mcm xtermakbul lg. aku dh smp level xsanggup nk tgk muka dia dh. Kesian weh… time ni aku mula teringat cerita zairi psl anak dia dulu tersangkut tali pusat. Makin cuak aku. Knp susah sgt nk klua ni? dah dekat sejam dh ni. Ada benda tersangkut ke???

Air mata dia mula meleleh, ada sikit kecewa. Dia ckp dh xtau nk wat mcmn lg dh ni. “izatie, tolong ibu ye. Tolong klua ye. Ibu dh tak larat ni. Ibu sakit syg” sayup je suara dia ckp smbil pandang perutnya. Hmm, nyaris meleleh air mata ni time tu dgr. Tp gentlemen mn blh nangis depan pmpn. Tahannnnn.. time ni mmg dia dh berserah sj pd takdir. Klu nk kn operate pun xpe. Asalkan baby selamat… aku tgk doctor pn dh standby alat utk scissor, aku mungkin kn klua dr labor room klu doc nk operate. nmpk wife aku mcm putus asa skit dh time tu. Aku bertambah buntu…jam dh pkl 11.45pm..

Tp dgn kuasa Allah, kali yg terakhir dia rasa sakit tu, ntah dr mana dtgnya kuderat dia, dia cuba utk kali yg terakhir. Tb2 nurse nmpk kepala baby, time tu terus jerit “ haa yantie, dh betul dh tu. Terus lg!! push lg!! skit lagi dah nak klua!!! sikit lg dh ni. Terus lg yantie!!!” Time tu aku xtau nk bc ape, aku teringat surah yasin. Aku baca dan terus baca ms wife aku tgh push. Mmg seksa tgk, tp time tu mcm meluap2 semangat baru kat muka dia, tambah kuat lg aku baca walaupun tersangkut2, aku ulang-ulang balik. Aku pegang kepala dia, baca kat dahinya. DAN, tepat pkl 11.50 pm…. Setelah 3kali berterusan push, zuuuppppppppppppp izatie klua, nurse terus letak atas perut wife aku.

Ya Allah, tak dapat nk aku bayangkan time tu mcmn perasaan ni bila tgk anak aku kat atas perut ibunya. Rasanya xpernah lg aku rs nikmat gembira smp mcm tu sepanjang 27tahun aku hidup ni. Mmg xsedar, mata ni dh basah pny la nikmatnya smp blh klua air mata. Terus aku peluk n cium dahi wife aku. “alhamdullillah3x, kita dh Berjaya syg, you make it, we did it. Yesssssssssssssss!!” tersekat2 dh suara time tu. Huh………….. hilang smua rasa resah, cuak, takut, kesian blablbalbalbablalbablba time tu. Yang aku ingat, aku rasa teramatla sgt gembira n leganya sbb baby n ibunya selamat. Nurse potong tali pusat, then diorg suruh aku klua jap utk prepare baby n ibu dia. Aku pun berjalan klua dgn perasaaan yg xleh nk gambarkan time tu. Smp di satu dudut yg sunyi kt dewan tu, dgn spontan aku sujud kat lantai hospital tanda terima kasih yg tak terhingga ke hadrat Illahi.. smp sujut kat lantai habaq hang…

(sambung lg-malas taip)



2 comments:

Unknown January 16, 2012 at 10:24 AM  

nk menitis air mata makcik... hhuhuhuhuhu

yantie3011@gmail.com January 17, 2012 at 4:48 AM  

sabo2. spare tisu byk2
hahaha

FOLLOW THIS BLOG =)

<@@@@@@script language="JavaScript" src="https://sites.google.com/site/adiwira/adibottomleft.js" type="text/javascript"> <@@@@@@script language="JavaScript" type="text/javascript"> cot("http://img26.imageshack.us/img26/1446/transp2.gif") fasdfdfsadf fasdfdsf fsf

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP